Streaming Audio Verdienmodellen

Streaming muziekservices zijn berucht vanwege het betalen van minuscule bedragen voor het spelen van liedjes, en verschillende grote artiesten hebben zich niet aangemeld of hebben hun muziek niet verwijderd uit protest.

Of de betalingen goed of slecht zijn, hangt tot op zekere hoogte af van hoe je het bekijkt: ze zijn niet goed als ze de downloadverkoop vervangen, maar niet zo slecht als ze de hoorspelen vervangen. Alle belangrijke diensten hebben echter geld verloren, en waarschijnlijk nog steeds. Zelfs Spotify, de grootste en rijkste dienst met 80 miljoen betalende abonnees, zou moeite hebben om aanzienlijk meer te betalen.

De sleutel tot een lange carrière in de muziek van vandaag is door de ontwikkeling van een gemeenschap rond een artiest en hun werk dat de aankoop van merchandise, fysieke media en concerttickets bevordert. Dat is altijd waar geweest en zal waarschijnlijk niet snel veranderen.

Spotify heeft wereldwijd meer dan honderd miljoen maandelijkse abonnees, waardoor het platform zijn concurrenten ver vooruit is, maar Apple Music en Amazon Music winnen elke maand miljoenen nieuwe gebruikers. Of de wereldeconomie de talrijke streaming platforms kan ondersteunen of niet, zal nog enige tijd niet worden beslist, maar of artiesten de streaming economie kunnen overleven, is een actueel onderwerp dat moet worden aangepakt.

Microbeloning

Streaming-uitbetalingen zijn een relatief nieuwe inkomstenstroom voor muzikanten. Niemand suggereert dat artiesten alleen overleven door streaming royalty’s. Maar nu de verkoop van fysieke media dieptepunt bereikt en de concurrentie om de inkomsten uit tournees toeneemt, kan het geld dat wordt verdiend met streaming een aanzienlijke impact hebben op het vermogen van een artiest om zich te ontwikkelen, om nog maar te zwijgen van zichzelf te onderhouden.

Toch gaat er om de week iemand online viral en bouwt hij een hele carrière op van de winst die wordt gemaakt met streaming royalty’s. Digital Music News heeft geprobeerd vast te stellen hoeveel verschillende muziekservices betalen per stream:

  • Napster $ 0,019 
  • Tidal $ 0,0125
  • Apple $ 0,00735
  • YouTube $ 0,00069
  • Spotify $ 0,00437 

Dat is niet veel geld voor de meeste artiesten met muziek op Spotify, want 10.000 keer spelen betaalt slechts $ 43,70. Een nummer met streams van 10 miljoen verdient echter $ 43.700 en grote hits kunnen veel verdienen. Ed Sheeran’s Shape of You is meer dan 2 miljard keer gestreamd, wat tegen de huidige tarieven $ 8,74 miljoen waard zou zijn. Drie andere Sheeran-nummers zijn meer dan een miljard keer gestreamd.

Bij een gemiddelde uitbetaling van € 0,006 per songstream heeft een muzikant die in Europa woont jaarlijks 3 miljoen plays nodig om een ​​bruto inkomen € 12.000 te hebben.

Natuurlijk, als de artiest een label deal heeft, wordt de platenmaatschappij betaald voor de artiest. Afhankelijk van het bedrag dat het label verschuldigd is, heeft de artiest mogelijk miljoenen extra toneelstukken nodig om hetzelfde bedrag aan inkomsten te zien.

Lange adem loont

Singles kunnen jarenlang geld verdienen nadat ze bij platenwinkels niet op voorraad zouden zijn geweest. Een succesvolle artiest met een backcatalogus van een half dozijn albums op Spotify – misschien wel 50 of meer nummers – zou het best goed kunnen doen, vooral als de muziek gemakkelijk op populaire afspeellijsten past.

Het verklaarde doel van Spotify ‘is om het vermogen van Spotify om ontdekkingen te stimuleren te benutten om artiesten met fans te verbinden op een schaal die nog nooit eerder heeft bestaan, met als doel 1 miljoen artiesten in staat te stellen van hun werk te leven’. Dat zou fijn zijn. Maar – zoals bij de verkoop van platen, blockbuster-films, boeken, YouTube-video’s enzovoort – gaat het grootste deel van het geld naar de mensen met de grootste hits.
Dus, als je muzikale smaak de voorkeur geeft aan mainstream pop, hoef je je niet al te veel zorgen te maken over de lonen van Spotify. Elke keer dat je een nummer van Ed Sheeran, Drake, Justin Bieber, Adele, Ariana Grande enzovoort streamt, ‘stem je’ hun liedjes in de hitlijsten. Hoe hoger ze komen, hoe meer mensen ze zullen spelen en hoe meer geld deze supersterren zullen verdienen.

Steun de artiest

De beste manier om muzikanten te steunen waar je om geeft, is door hun albums op cd of digitaal van Bandcamp te kopen, naar hun concerten te gaan, hun merchandise te kopen, lid te worden van hun fanclubs, ze te volgen op Instagram, zich te abonneren op hun Patreons, enzovoort. Op die manier krijgen ze veel meer van uw geld dan ze zouden krijgen van Spotify en vergelijkbare services. Sterker nog, ze zullen voelen dat hun werk wordt gewaardeerd, en dat is wat de meeste kunstenaars eigenlijk willen.

DSP staat voor Digital Signal Processing. Deze term wordt gebruikt voor het digitaal coderen van "live" -signalen zoals audio, video, temperatuur, druk, positie, enz. Door digitale signaalverwerking kunnen deze live-signalen veel efficiënter en nauwkeuriger worden opgeslagen, gemanipuleerd, bewerkt, opnieuw afgespeeld en overgedragen.
Bandcamp Reflections Max Mesman
Bandcamp pagina van Max Mesman

Drie soorten uitbetaling

Voordat we ingaan, een korte kanttekening. Voor elke stream (of bijna elke stream) betalen DSP’s drie verschillende betalingen aan rechthebbenden:

1. Mechanische royalty’s
Mechanische royalty’s worden betaald aan songwriters en hun uitgevers (de eigenaren van een compositie) voor het recht om de compositie te reproduceren. Vroeger waren mechanische royalty’s verschuldigd wanneer iemand het fysieke medium met de compositie – vandaar de naam – mechanisch wilde produceren. Bij streaming worden ze gegenereerd wanneer de gebruiker ervoor kiest om een ​​nummer te spelen.

2. Royalty’s voor openbare uitvoeringen
Deze worden betaald aan songwriters en hun uitgevers voor het recht om hun muziek publiekelijk uit te voeren. Aangezien de muziek technisch gezien geen eigendom is van de gebruiker, wordt elke stream beschouwd als een openbare uitvoering, zelfs als deze wordt beluisterd in de privacy van een koptelefoon.

3. Uitbetaling aan opname-eigenaren
Het derde en het grootste deel van de uitbetaling vindt via labels en distributeurs plaats aan de eigenaren van het auteursrecht van de opname.

Hoewel de royalty’s voor mechanische en openbare prestaties onderhevig zijn aan lokale wetgeving en van land tot land kunnen verschillen, gebruiken bijna alle streamingdiensten vrijwel dezelfde set regels voor het berekenen van dit laatste deel van de uitbetaling.

Zie ook de wiki over Spotify.