fbpx

Tips voor je artiestenprofiel

Een voordeel van streamen is dat je muziek veel verschillende mensen veel verschillende manieren kan bereiken.

Veel Spotify-luisteraars maken gebruik van een of meer afspeellijsten. Ze luisteren misschien naar RapCaviar, of volgen een aanbeveling van een nummer via Discover Weekly of Release Radar. Maar als iemand eenmaal een nummer van je heeft gehoord, waar kan hij of zij dan heen om meer over je te weten te komen? Daarvoor dient je artiestenprofiel.

Als je aangesloten bent op AllMusic of Rovi, zal je bio daar opgehaald worden. Maar het gaat om jouw verhaal, dat moet je zelf vertellen. Een persoonlijk tintje heeft altijd de voorkeur.

Doen: Schrijf zoals je denkt

Bedenk voordat je iets schrijft hoe je jezelf als artiest aan je luisteraars wilt overbrengen. Wil je dat mensen je zien als een serieuze en bevlogen artiest? Wil je communiceren dat je lekker bezig bent dat je liedjes precies passen bij de sfeer van een feestje ? Misschien ben je zo veelzijdig in je muziek dat je als een kameleon niet in één categorie onder te brengen bent.

Wat en hoe je schrijft, moet het type muzikant weerspiegelen die je bent. Wees ontspannen en informeel. Maar misschien heb je met je muziek ook wel iets serieus te melden. Geef een kijkje achter de schermen, hoe je te werk gaat en waarom. Dat voegt een nieuwe dimensie toe aan de luisterervaring. Je kunt met je verhaal net zo creatief zijn als met je muziek.

Doen: vertel een verhaal

Als fans je bio bekijken, is dat omdat ze nieuwsgierig naar je zijn. Dus trek hun aandacht. Zet je muzikale reis in het juiste perspectief. Breng focus aan. Deel iets van de essentie waar je op dit moment aan werkt. Bijvoorbeeld:

  • Waar kom jij vandaan? Hoe ben je gekomen waar je nu bent? Waar ga je naartoe?
  • Was er een katalysator die leidde tot de muziek die je momenteel maakt? Waarom heb je dit album of nummer geschreven?
  • Welke thema’s verken je in je muziek? Of welke thema’s verken je in je laatste release?

Je verhaal begeleidt je werk. Hoe kun je je identiteit als artiest en de muziek die je maakt op een manier aanpakken die de luisterervaring verrijkt?

Niet doen: je publiek vergeten

Onthoud altijd wie je bio gaat lezen. Hoe bekend ben je al, of juist niet? Geef je publeik de essentiële zaken – waar je bent gevestigd, hoe je laatste release heet en op zijn minst een paar goede details erover, wat voor artiest je bent, wie er in de band zit als je in een band speelt, met wie je hebt gewerkt of samengewerkt…

Onthoud dat je een wereldwijd publiek hebt, dus bepaalde lokale informatie zal niet overkomen.

Doen: nodig de hele crew uit

Een van de meest verbindende manieren om je Spotify-bio in te vullen, is door je muzikale connecties te benadrukken, zoals medewerkers, producers, invloeden en labelgenoten. Je kunt elke artiest die je wilt daadwerkelijk in je bio taggen, waardoor luisteraars verwante artiesten kunnen ontdekken en de wortels en takken van je werk kunnen begrijpen.

Doen: geef updates aan je luisteraars

Omdat luisteraars vaak dagelijks op Spotify zitten, kun je je bio gebruiken om fans op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen in je carrière. Zo weten luisteraars wat je momenteel aan het doen bent en houd je ze op de hoogte.

 

Scroll UpScroll Up