fbpx

Wat doet een muziekcurator?

Op 7 mei kreeg ik een veelbelovend mailtje van ReverbNation:

Nice work! Your song Soldiers Moving Forward caught our attention and has made its way to the headphones of our Senior Curators. Curation is the first step towards career-changing artist development programs such as label deals, festival slots, and more. Not every song gets heard by Senior Curators, so give yourself a pat on the back!

Vrij vertaald:

Je nummer Soldiers Moving Forward trok onze aandacht en heeft zijn weg gevonden naar de koptelefoon van onze Senior Curators. Curatie is de eerste stap naar carrière-veranderende programma’s voor artiestenontwikkeling, zoals labeldeals, festivalslots en meer. Niet elk nummer wordt gehoord door Senior Curators, dus geef jezelf een schouderklopje!

Maar wat is en wat doet een curator eigenlijk? Het is heel fijn wanneer iemand een voorselectie maakt uit het overweldigende aanbod muziek, kleding en koffietentjes. Het liefst iemand met goede smaak die van selecteren en presenteren zijn of haar beroep heeft gemaakt: de curator.

Het woord curator stamt af van het Latijnse curare, dat verzorgen of genezen betekent. In de culturele betekenis:
‘persoon die verantwoordelijk is voor/beheerder van een tentoonstelling’
‘iem. die de programmering van een festival verzorgt enz.’ en ‘iem. die voor anderen relevante informatie selecteert en overzichtelijk bij elkaar zet.’

In het Engels is to curate in de context van tentoonstellingen maken sinds de jaren tachtig gangbaar. Ook afgeleiden als curational, curation en curationism worden gebruikt. In de kunstwereld is de curator een relatief nieuw beroep. Tot de jaren zestig werden er beduidend minder tentoonstellingen georganiseerd dan nu.

In musea viel de presentatie van de kunstwerken onder de verantwoordelijkheid van de conservator. Dat was meestal een onzichtbare en bureaucratische baan. Musea hadden vooral de taak zo neutraal mogelijk de kunstgeschiedenis te volgen en presenteren. Het ontdekken van jonge kunstenaars, risico’s nemen en het publieke debat op gang brengen, was de taak van galeriehouders en critici.

Eind jaren zestig kwam daar verandering in. Eén man speelde hier een grote rol in: Harald Szeemann. Na het organiseren van een radicale tentoonstelling moest hij vertrekken als directeur bij de Kunsthalle Bern en besloot hij als onafhankelijk tentoonstellingsmaker verder te gaan. Zo kon Szeemann het zich veroorloven om risico’s te nemen en radicaal te experimenteren met het maken van tentoonstellingen. Het zou de blauwdruk zijn voor een nieuw, sterk tot de verbeelding sprekend beroep dat draait om creativiteit, goede smaak en een eigenzinnige visie.

Er ontstond meteen weerstand: sommige kunstenaars vreesden dat hun werk overschaduwd werd door dat van de curator. Al in 1972 schreef kunstenaar Daniel Buren een fel manifest waarin hij zich uitsprak tegen de dominante rol die Szeemann zichzelf had toegeëigend. Hij beschuldigde hem ervan dat deze de tentoonstelling als één groot kunstwerk beschouwde, waarbij alle losse kunstwerken gedegradeerd werden tot decoratieve onderdelen die in dienst stonden van het grote geheel.

De opmars van de onafhankelijke curator bleek niet te stuiten. Zeker met de opkomst van conceptuele kunst ontstond er behoefte aan tussenpersonen die een brugfunctie konden vervullen tussen de kunst en het publiek, bijvoorbeeld door het schrijven van verklarende teksten. Vanaf de jaren tachtig vond er een explosieve groei plaats in het aantal blockbuster- en megatentoonstellingen en werd de curator nog prominenter.

In de jaren negentig werd het beroep geprofessionaliseerd. Het is nog steeds geen beschermd beroep, maar er werden gespecialiseerde opleidingen opgericht en er verscheen vakliteratuur. Rond 2000 bereikte de invloed van het curatorschap in de kunstwereld een hoogtepunt: er was sprake van star curators: glamoureuze mannen en vrouwen met de status van rocksterren die de hele wereld overvlogen.

Een curator houdt zich dus bezig met het selecteren, organiseren en presenteren van kunstwerken. Vaardigheden die ook kunnen worden toegepast op films, boeken, kleding en andere consumptieartikelen. En dat kunnen we goed gebruiken in de huidige consumptiemaatschappij waarin kiezen een kunst is geworden. Het overweldigende aanbod van zaken die je kunt consumeren creëert behoefte aan een voorbeeldfiguur, die een goed geïnformeerde voorselectie kan maken.

Bron: Marian Cousijn, de Correspondent

Some Curators of ReverbNation

Tastemakers and fans, ReverbNation Curators come from diverse backgrounds with unique experiences in music.

A playlist editor and Director of Entertainment for a global music brand.
Palm Springs, CA
A veteran music journalist with Rolling Stone editor credits.
Chicago, IL
DIY musician, tour director, and rock journalist for Noisey, MTV, and more.
New Brunswick, NJ
A music journalist and TV personality on the Country Music Channel.
Nashville, TN
A resident house DJ at a renowned hotel with several world tours under her belt.
Los Angeles, CA
A talent booker, music licensing manager, and music TV producer.
Nashville, TN
A former label director and current music-writer, photographer, and filmmaker
Durham, NC
A DJ, songwriter, and record producer entrenched in the NYC club scene
Brooklyn, NY
A 17-year music programming director and radio personality.
Phoenix, AZ
Marketing lead and tour manager for high profile songwriters and rock artists.
Nashville, TN

 

 

Scroll UpScroll Up